Bibliotheek, kleutertjes en bezoek!

17 november 2018 - Aurora, Suriname

Lieve allemaal,

Wij zijn de afgelopen twee weken weer heel hard bezig geweest met onder andere de bibliotheek, het onderzoek en ikzelf nog met het bezoek van mijn vader!

Nikki en ik maken hele grote stappen met de vooruitgang van de bibliotheek op de openbare school. Wij hebben nu alle boeken zo goed als gesorteerd op leeftijd en onderwerp en ingedeeld in de kasten. Wij zijn nu bezig met het maken van het uitleensysteem, wij zetten alle boeken juist in de kasten, kleur geven en nummeren. Zo hopen wij dat als de boeken in de toekomst worden uitgeleend deze ook op de juiste plek worden terug gezet en de bibliotheek netjes blijft. Het is nu een kwestie van zo ongeveer 1200 briefjes schrijven en op de boeken plakken. Klinkt als een saaie klus, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel blij mee ben in deze warmte.
Verder zijn nu ook zo goed als alle dozen uitgepakt met de vele gulle donaties vanuit Nederland. Wel waren wij soms verbaasd over waarom een doos met een bepaalde inhoud bij ons in Suriname was beland. Zo kwamen wij een doos vol winterkleding tegen, nu is het inderdaad zo dat het in de maand december wat frisser is maar onder de twintig graden gaat het hier echt niet worden.
In de pauze leek het ons leuk om bij de 'schattige' kleuters te gaan kijken, de docent had ook gevraagd of ik een bordtekening wilde maken met het thema feest. Nou, de kinderen zijn echt werkelijk waar om op te eten maar mijn hemel wat een intense energie een aandacht vragen ze zeg. Nu zie je op de foto's gelukkig alleen maar het schattige gedeelte.

Als wij de bibliotheek hebben afgerond willen Nikki en ik een draaiboek maken om met oude plastic flessen te knutselen. De afval verwerking in het binnenland is niet waar het zijn moet. Zo gaan ze alle verouderde boeken en spullen uit de bibliotheek verbranden, hier zit ook plastic tussen. Het plastic steken ze dus of in brand (wat niet erg gezond is) of ze gooien het in de rivier. Als je met de boot over de prachtige Suriname rivier vaart zie je aan de zijkanten plastic drijven, dit behoort toch niet tot het mooie plaatje. Gelukkig zijn mensen die zich hier voor inzetten, maar wij wilde kleinschalig er ook iets leuks aan doen.

Wat mijn week ook erg leuk maakte was dat mijn vader op bezoek kwam! Het was onwerkelijk hem hier in deze omgeving te zien. Ik kan thuis honderd foto's laten zien van de omgeving, jullie de film laten kijken die Rozemarijn aan het maken is maar het is nog zoveel mooier in het echt. Het was bijzonder om dit te laten zien aan iemand van thuis.
We zijn samen naar het museum geweest, laten zien hoe het dorp eruit ziet waar wij werken en hem natuurlijk meegenomen naar ons eigen eilandje. Want mijn vader zat op het eiland met een prachtige logde met airco (waar ik weliswaar ook mocht slapen), maar ons huisje ziet er toch iets anders uit. Dus ik nam hem mee over de rivier, de heuvel op naar ons hutje. Ik hem naar de soela gebracht waar wij geregeld inzitten, de was doen en onze benen scheren. En voor je het wist was het alweer tijd voor hem om terug te gaan naar Nederland, waar het overigens aan het vriezen is?! Ik kan mij daar geen voorstelling van maken hier in de hitte.

Morgen is het zondag en zijn wij door de kapitein uitgenodigd om mee te gaan naar de kerk in het dorp, ze gaan een nieuwe kapitein kiezen. Dus traditioneel gekleed gaan wij hier morgen heen! Ik ben erg benieuwd naar hoe dit zal gaan, het is toch iets heel bijzonders en niet iets waar de normale toerist naar toe mag gaan. Ik zal jullie laten weten hoe het is gegaan!

Lieve groetjes,
Merel

1. Roelien:
    17 november 2018
    Mooi verhaal weer Merel. Goed bezig jullie en wat geweldig dat Fred is langs geweest. Succes nog daar! Liefs Roelien