Aan de slag

21 oktober 2018 - Aurora, Suriname

Zo, wat een indrukken deze week...

Ten eerste, sorry dat ik zo lang op mij heb laten wachten. Het gegeven dat er wifi is in de jungle, wil niet altijd zeggen dat deze het ook doet.

Afgelopen week is onze contactpersoon vanuit de stichting Kinderen van Nieuw Aurora bij ons langsgekomen, Jacqueline Terlingen. Samen met haar zijn wij langs de scholen gegaan om concrete plannen en roosters op te stellen. Woensdag en donderdag waren onze eerste meeloop dagen in duo's.

Christelijke basisschool

Op de openbare school gaan we aan de slag in de bibliotheek en ons richten op de kleuterklassen die hulp kunnen gebruiken bij 'spelend leren'. Bij de christelijke school gaan wij ons ook richten op de bibliotheek en hier concentreren wij ons ook op de leesvaardigheid van groepen 4 tot 6. Het was schrikken toen wij er achter kwamen dat enkele kinderen uit groep 5 nog niet eens kunnen lezen. Verder heeft merendeel een grote achterstand hierin. De manier hoe kinderen hier les krijgen is ook heel anders dan wij gewend zijn, het is hier zeer autoritair van wat wij hebben gezien...

Blij met haar boekHet zien van de bibliotheken op beide scholen was ook even schrikken. Op elke school een grote ruimte met dozen vol gedoneerde spullen waar nog niets mee is gedaan. Met (vergezochte) goede moed zijn we begonnen met het uitpakken en sorteren. Stof, spinnen, kakkerlakken en mooie waardevolle spullen vinden wij in de dozen.

Boeken uitdelen op de christelijke schoolOp de christelijke school mochten wij de oude boeken uitdelen aan de kinderen, om zo ruimte te maken voor de nieuwe boeken. Het was heel leuk om te zien hoe blij de kinderen hiermee waren en de tassen vol propte. Wel onszelf afvragend of de boeken die de kinderen meenamen, door henzelf gelezen kunnen worden... Gelukkig probeerde de docenten er wel op toe te zien of het niveau van het boek paste bij het kind. Zo fijn om te zien dat het 'oude' nog zo waardevol is.

Onderweg naar schoolAankomende maandag hebben wij onze eerste hele werkweek in duo's op beide scholen. Hiernaast de foto van ons uitzicht als we naar de scholen varen. Omdat wij in de grote droge tijd zitten, moeten we halverwege deze mooie tocht uitstappen, een stuk door de jungle lopen om hierna weer op een andere boot te stappen die ons dan verder naar de scholen brengt.

Volgende week zal ik een vol verslag doen over de eerste volle werkweek!

Foto credit's gaan naar Rozemarijn Smids

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jasper:
    21 oktober 2018
    Leuk verhaal Meertje!! Succes met het op orde krijgen van alles!! Gaat jou vast lukken :-)